مقالات

تجهیز باشگاه ورزشی + تجهیزات 0 تا صد باشگاه ورزشی + هزینه راه اندازی باشگاه ورزشی

تجهیز باشگاه ورزشی

تجهیز باشگاه ورزشی

باشگاه ورزشی محبوبیت ویژه ای در بین ورزشکاران دارد . امروزه بخاطر زندگی ماشینی مردم بسیاری متوجه شده‌اند که اگر دست نجنبند و به دنبال ورزش و فعالیت‌های پر تحرک نباشند به زودی دچار مشکلاتی مانند فشار خون، قند و کبد پر چرب می‌شوند. پس برای حفظ و یا کسب سلامتی سعی می‌کنند ورزش را در زندگی خود جا بدهند.

ورزش‌های بدون وزنه و ابزار یا با ابزار ساده مانند پله ، میز یا صندلی بسیار زیاد و متنوع هستند اما ممکن است بعد از مدتی افراد متوجه بشوند که تمام حرکاتی که می‌خواهند انجام دهند به راحتی در خانه امکان پذیر نیست. یا احتیاج به مشاوره و راهنمایی یک مربی و یک برنامه سفت و سخت دارند که لازمه آن صرف کمی وقت و رفتن به یک باشگاه مناسب است.

در این میان باشگاهی که از دیگر باشگاه‌ها قیمت مناسب‌تری داشته باشد، رفت و آمد به آن سخت نباشد، تمیز و مرتب باشد، مربیان و مدیر باشگاه افرادی تحصیل کرده، با تجربه و خوش رفتار باشند جایگاه ویژه‌ای کسب می‌کند. اما موثرترین مورد این است که باشگاه مجهز باشد و تمام ابزار مورد نیاز شخص را داشته باشد وگرنه عملا سودی نخواهد داشت

تجهیز باشگاه ورزشی

 

ابزار و تجهیزات باشگاه ورزشی که باید در هر باشگاهی وجود داشته باشد

فضای مورد نیاز در هر باشگاه تقریبا 90 متر به بالاست. با توجه به فضایی که در اختیار دارید و ابزاری که می‌خواهید تهیه کنید باید یک نسبت معقولی وجود داشته باشد. در یک فضای کوچک نباید آن قدر وسیله گذاشته شود که نتوان به راحتی به فعالیت‌های بدون ابزار پرداخت.

اما چه ابزار و تجهیز باشگاه ورزشی باید خرید؟ دوچرخه، تردمیل، وزنه و دمبل‌های چند ضلعی، هالتر و صفحات آن، انواع کش، طناب، توپ‌های مدیسن، وال، جیم، دستگاه‌های عضلات اصلی مانند جلو و پشت پا، جلو و پشت بازو، پرس پا، لت و … از ابزارهایی هستند که اگر آن‌ها را تهیه نکنید نمی توانید نام یک باشگاه را بر روی مجموعه خود بگذارید.

اگر در باشگاه خود، قصد دارید کلاس‌های فیتنس، پیلاتس، رقص و … برگزار کنید صحیح است که تمام ابزار مربوط به آن رشته را نیز به واجبات خود اضافه کنید. و همچنین با این کار باشگاه‌تان طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. ترجیحاً از کسانی که در باشگاه‌تان ثبت نام می‌کنند مجموعه‌ای اطلاعات دریافت کنید مانند اینکه در چه رشته‌های ورزشی فعالیت می‌کنند و یا به چه رشته‌هایی علاقه دارند. این اطلاعات باعث می‌شوند که اگر خواستید در آینده وسیله‌ای به باشگاه کم یا زیاد کنید راه خود را پیدا کنید‌. عموماً در یک منطقه مردم علاقه و سلیقه بسیار شبیه به همی دارند.

چه رشته‌ای طرفداران بیشتری دارد

امکان ندارد باشگاهی باز شود و کسی برای لاغری، تناسب اندام و فیتنس و یا بدنسازی و حجم سازی به آن باشگاه سر نزند. در درجه اول سعی کنید لوازم مورد نیاز این دسته از افراد را تهیه کنید. به جرأت می‌توان گفت مردم ایران تب بدنسازی دارند. بالأخص در میان آقایان. این را به خوبی می‌توان از اعضای باشگاه‌های پر سابقه فهمید. اما خانم‌ها اکثرا به دنبال کسب بدنی سالم و خوش فرم هستند. ورزش‌های استقامتی بیشتر از دیگر ورزش‌ها در بین آن‌ها عضو دارد. اما یادتان باشد که تنها به تهیه ابزار این رشته‌ها نپردازید.

چرا که حتی اگر این ابزارها را تهیه کنید تازه مانند بقیه باشگاه‌ها می‌شوید. این‌ها را باید تهیه کنید تا از باشگاه‌های دیگر چیزی کم نداشته باشید. آن هم در ایران که تعداد باشگاه‌ها بسیار زیاد است و در هر محله دو یا سه باشگاه یافت می‌شود. سعی کنید حتما دو یا سه رشته ورزشی متفاوت را مورد حمایت قرار دهید و سعی کنید ابزارهای مورد نیاز آن رشته‌ها را به صورت کامل تهیه کنید. مثلا تی آر ایکس، کراس فیت یا ایروبیک و ژیمناستیک. در این صورت مهم نیست که باشگاه‌تان کجا است طرفداران و ورزشکاران این رشته‌ها به باشگاه‌تان سرازیر .می‌شوند. تجهیز باشگاه ورزشی مورد نظر را می توانید از پرگاس صنعت تهیه کنید

برای مثال، افرادی که ورزش‌های لاغری را آغاز کرده اند، باید از حلقه هولاهوپ استفاده کنند تا مقدار اضافی از چربی‌های پهلو و شکم آن‌ها کاهش پیدا کند. در کنار این حلقه‌ها، باید از دوچرخه اسپینینگ هم استفاده کنند تا عضلات باسن و پاهای آن‌ها تقویت شود. پس از استفاده از این دو وسایل نیاز است تا از راهکارهای متناسب با نرم کردن عضلات استفاده کنید. لوازم ماساژ به شما کمک می‌کنند تا به طور طبیعی بتوانید بخش‌های آسیب دیده بدن خود را بهبود بدهید.

با توجه به این موارد، هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین تجهیزات سالن‌های ورزشی شود. همچنین افرادی که در حوزه ی تناسب اندام یا بدنسازی فعال هستند، می توانند به کمک سالن های ورزشی، چربی های اضافه ی خود را آب کنند و با گذشت زمان به تناسب اندام  دلخواه خود برسند .

 

تجهیز باشگاه ورزشی شامل ایستگاه اسکوات، هالترها، دمبل‌ها، نیمکت پرس تخت، نیمکت پرس بالا سینه، توپ استقامتی و … می‌‎باشند. سالن‌های ورزشی پیشرفته دارای تمامی دستگاه‌ها هستند تا دستیابی به تناسب اندام موثر شود. در لیست زیر، راهنمای خرید انواع لوازم یک سالن ورزشی مجهز را ارئه داده ایم.

  1. دستگاه اسکوات

دستگاه اسکوات با نام دستگاه اسکات هم شناخته می‌شود. هدف استفاده از این دستگاه، تقویت و افزایش قوای عضلات پایین تنه شما است. بعضی از استادان ورزشی، این وسیله را به هالتر شبیه می‌دانند. تنها تفاوتی که میان این دستگاه و هالتر وجود دارد، عدم نیاز به حفظ تعادل بدن است.

  1. هالترها

هالتر همان میله‌ای است که وزنه‌های چند گرمی تا چند کیلوگرمی را می‌توانید به آن آویزان کنید و برای تمرینات بدنسازی از آن استفاده نمایید. به طور معمول، ورزشکاران از ورزش جلوبازو با هالتر برای تقویت عضلات ساق دست خود استفاده می‌کنند.

  1. دمبل‌ها

دمبل بعنوان یکی از قدیمی‌ترین تجهیزات ورزشی شناخته می‌شود. شما می‌توانید از این وسیله ورزشی برای افزایش حجم عضلات خود استفاده کنید. این وسیله‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند. به همین خاطر است که برای استفاده در محیط خانه هم مناسب می‌باشند.

  1. نیمکت پرس تخت

نیمکت پرس تخت برای محافظت از عضلات پشتی اندام شما در حین انجام تمرینات با اسکوات و وزنه مناسب هستند. این نوع نیمکت‌های ورزشی استاندارد را می‌توان به چندین دسته تقسیم کرد. نیمکت پرس تخت، المپیک، تخصصی و قابل تنظیم از انواع مدل‌های این وسیله تخصصی به شمار می‌روند.

  1. نیمکت پرس بالا سینه

اگر تصمیم دارید تا قدرت عضلات بالاتنه خود را افزایش دهید، می‌بایست از نیمکت پرس بالا سینه استفاده کنید. این نوع وسیله تخصصی متناسب با انجام حرکات افزایش قوای بالا سینه طراحی شده است. نیمکت پرس بالا سینه به شما کمک می‌کند تا مسیر حرکتی، فاصله دست‌ها و دامنه حرکاتی خود را در حین انجام تمرین‌ها حفظ کنید.

  1. نیمکت پرس زیر سینه

شیب نیمکت پرس زیر سینه نسبت به شیب نیمکت بالا سینه متفاوت است. این دو نوع وسیله را می‌توان عکس آن‌ها دانست. پایین بودن شیب این نیمکت به شما کمک می‌کند تا وزنه‌های سنگین را با استفاده از نیمکت پرس زیر سینه بتوانید به راحتی انجام دهید.

  1. نیمکت کشش فوق‌العاده

نیمکت کشش فوق‌العاده به شما کمک می‌کند تا کشش بالستیک، استاتیک و ایزومتریک را به سهولت انجام بدهید. علاوه براین تمرین‌های کششی، شما می‌توانید سینه، شانه‌ها، عضله سه سر و کوادر را در حالت استاندارد انجام بدهید.

  1. توپ استقامتی

توپ استقامتی یا توپ پیلاتس به شما کمک می‌کند تا بتوانید به تناسب اندام واقعی برسید. در حین خرید توپ استقامتی بهتر است به استانداردهای ساخت آن توجه داشته باشید تا با خیال راحت بتوانید تمرینات استقامتی را انجام دهید.

تمرینات ساق پا با توپ، اسکات توپ، اسکات تک پا رو توپ و دنده معکوس از جمله تمریناتی هستند که می‌توان با این وسیله تخصصی انجام داد.

  1. دستگاه سیم‌کش دوطرفه

حرکات جلو بازو ایستاده، پشت بازو ایستاده، نشر از جانب، قفسه سینه و زیربغل عمودی از جمله حرکت‌های تمرینی هستند که یا دستگاه سیم‌کش دوطرفه می‌توان انجام داد. آنچه که در خرید دستگاه سیم‌کش دوطرفه اهمیت دارد، توجه به جنس کش است که در طولانی مدت، خاصیت کشسانی خود را از دست ندهد.

  1. نیمکت شکمی

نیمکت شکمی یکی از وسایل پرکاربرد در سالن‌های ورزشگاهی است. این وسیله می‌تواند نقش زیادی در محافظت و مراقبت از عضلات راست شکمی شما داشته باشد. این وسیله ابعاد متفاوتی دارد. که بهتر است تمامی اندازه‌های آن را برای سالن باشگاهی خود خریداری کنید.

  1. میله بارفیکس

میله بارفیکس یکی از متداول‌ترین تجهیزات ورزشی است که در هر سالن ورزشی می‌توانید آن را پیدا کنید. چربی سوزی و تقویت عضلات پشت از جمله مزایای استفاده از میله بارفیکس به شمار می‌رود.

در حین خرید میله بارفیکس به شکل ظاهری و نحوه اتصال آن توجه کنید. برای مثال، بارفیکس‌هایی که با تمامی چارچوب‌ها قابلیت تنظیم دارند، بهترین میله بارفیکسی است که شما خریداری می‌کنید.

  1. کتل بل

خرید کتل بل برای انجام تمرینات چربی سوزی و افزایش انعطاف پذیری عضلات بالا تنه، لازم و ضروری است. در حین انتخاب کتل بل شاهد طیف متنوعی از این تجهیزات تخصصی و پیشرفته هستید.

  1. فوم چرخشی

فوم رول یک نوع از لوازم ماساژ است که پس از انجام تمرینات سخت پایین تنه کاربردی است. فوم‌های چرخشی از نظر اندازه و جنسی که دارند، متنوع هستند. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم تا فوم چرخشی را متناسب با نیاز بدن خود خریداری کنید.

  1. سیم‌کش زیربغل

سیم‌کش زیربغل برای تقویت قوای اندام‌های بالا تنه کاربرد دارند. جنس سیم‌کش زیربغل و کیفیت بالای ساخت در خرید آن اهمیت دارد.

  1. دستگاه جلو ران

تمرینات جلو ران با دستگاه بدون استفاده از دستگاه آن، کاربرد ندارد. به همین خاطر لازم است تا این دستگاه را برای سالن‌های ورزشی پیشرفته خریداری کنید. این وسیله ورزشی حتی در پارک‌های ورزشی دیده می‌شود. اما دستگاهی که برای تمرینات جلو ران خریداری می‌کنید، از کیفیت بالایی برخوردار هستند و ارگونومی بهتری دارند.

  1. دستگاه پشت ران خوابیده

این دستگاه کمک می‌کند تا بدن شما در حین انجام تمرینات پشت ران خوابیده، نلغزد. در حین خرید دستگاه پشت ران خوابیده به دو سطح شیبدار آن دقت کنید. در صورتی که هر دو سطح، شیبدار بودند، می‌توانید روی کیفیت بالا و کارکرد آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید.

  1. میز لاری

خرید میز لاری برای برنامه‌های مکمل ورزشی کارآمد است. در صورتی که این میز از استقامت بالایی برخوردار باشد، می‌توان گفت که کیفیت تمرینات مکمل بسیار خوب است/

  1. دستگاه اسمیت

دستگاه اسمیت نسبت به دستگاه اسکوات، شباهت زیادی دارد. این دستگاه به شما کمک می‌کند تا عضلات بالاتنه و پایین تنه را تقویت کنید. در صورتی که نیمکت پرس سینه داشته باشید، می‌توانید این حرکات را با دستگاه اسمیت انجام بدهید. به بیانی ساده‌تر، دستگاه اسمیت جزو لوازم تخصصی ورزشی است که چندین حرکات را می‌توانید با آن انجام بدهید. به همین خاطر، خرید دستگاه اسمیت ضرورت دارد. به طور معمول، دستگاه اسمیت را از جنس فلزهای ضدزنگ می‌سازند تا در اثر تماس رطوبت، تغییر رنگ ندهد.

  1. دستگاه ساق پا نشسته

تمرینات ساق پا نشسته بدون استفاده از دستگاه مناسب، فایده‌ای ندارد. به همین خاطر است که خرید دستگاه ساق پا نشسته از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. میله پارالل

میله پارالل یک دستگاه ورزشی ثابت است که ورزشکاران می‌توانند اندام‌ بدن خود را با استفاده از میله‌ها، بالا و پایین ببرند. خرید این دستگاه ورزشی برای تقویت عضلات پشت بازو، زیر شانه و کمر مناسب است.

 

برای تجهیز باشگاه ورزشی چه میزان بودجه لازم است ؟

برای یک باشگاه ورزشی با احتساب مکان و مجوزهای مربوطه، خرید وسایل، استخدام دو منشی (برای سانس بانوان و آقایان) و چند مربی در رشته‌های متفاوت، حداقل یک میلیارد یا چند صد میلیون تومان پول لازم است. اما اگر فعلا چنین سرمایه‌ای ندارید نگران نباشید شما می‌توانید با صرفه جویی در مواردی مانند خرید ابزار دست دوم ولی با کیفیت پول خود را نگه دارید. به مرور زمان این پول به شما باز می‌گردد. اما ویژگی‌های یک باشگاه خوب را هرگز فراموش نکنید تا دچار کساد نشوید.

منطقه باشگاه

اگر فکر می‌کنید منطقه یا محله باشگاه هیچ تأثیری بر روی باشگاه شما ندارد اشتباه می‌کنید. سطح فرهنگ، مالی و اجتماعی مردم محله کاملا بر روی کار شما تأثیر گذار است. برای مثال اگر محله حالت سنتی و مذهبی دارد شما بهتر است سانس‌های بانوان را تا دیر وقت نگذارید. یا اگر می‌بینید مردم منطقه وضعیت مالی مناسبی ندارند نباید دستگاه‌های گران قیمت بخرید که در نتیجه شهریه‌های کلان بگیرید. چرا که به زودی از رونق می‌افتید و باید تسلیم شوید.

از دیگر محصولات پرگاس صنعت میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

خرید دمبل و وزنه _ خرید دستگاه های بدنسازی _ خرید کفپوش _  کراس فیت _ تجهیزات ایروبیک _ خرید صفحه هالتر – خرید بند معلق – خرید توپ بوسوبال _ خرید توپ جیم بال _ خرید توپ مدیسن بال _ خرید توپ وال بال _خرید تردمیل مکانیکی _ خرید مت _خرید تاتامی _ خرید گر انول _ خرید تخته صعود _ خرید کش ورزشی _ تجهیزات بدنسازی _ تجهیزات تی آر ایکس _ تجهیزات کراس فیت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *