مقالات

تاریخچه جاروبرقی صنعتی و خانگی

دلایل استفاده از جاروبرقی های صنعتی

جاروبرقی یا کف شور برقی دستگاهی است که خلا جزئی ایجاد می کند و برای مکیدن گرد و غبار و خاک مورد استفاده قرار می گیرد. از پمپ هوا برای ایجاد خلا استفاده می کند و برای تمیز کردن کف استفاده می شود، اما می تواند سطوح دیگر را نیز تمیز کند. آنچه جاروبرقی به خود جذب می کند در کیسه گرد و غبار یا سیکلون جمع آوری شده و بعداً دور ریخته می شود. اگر به تاریخچه جاروبرقی صنعتی نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که تا به امروز اندازه ها و مدل های زیادی از جاروبرقی طراحی و ساخته شده‌ا‌ند، از انواع جاروبرقی دستی که از باتری تغذیه می کنند تا مدل های جاروبرقی صنعتی که می توانند چند صد لیتر گرد و غبار را جمع کنند؛ تا جاروبرقی هایی به اندازه یک کامیون برای تمیز کردن نشت های بزرگ و جمع آوری خاک آلوده استفاده می شود.پرگاس صنعت

مختصر تاریخچه جاروبرقی صنعتی و خانگی
جارو‌برقی یک ماشین مدرن نیست (شروع کار آن از قرن ۱۹ آغاز شده است) و برای تبدیل شدن به بخشی از هر خانه به ۱۰۰ سال زمان نیاز داشت، اما امروزه با وجود این ماشین آلات نظافت صنعتی، زندگی ما از سلامت بیشتری برخوردار است. در این مقاله نگاهی میندازیم به تاریخچه جاروبرقی صنعتی و خانگی و روند توسعه آن ها از گذشته تا به امروز.

مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت : دلایل استفاده از جاروبرقی های صنعتی

مخترعین جاروبرقی
افرادی که جاروبرقی را به آنچه امروزه داریم توسعه داده اند، دارای پیشینه های متفاوتی بوده اند. برخی از آنها مهندسین معمولی و برخی سرایدار بودند، اما این امر آنها را از یک مخترع عالی بودن باز نمی داشت. با توجه به تاریخچه جاروبرقی آب جمع کن صنعتی و خانگی، ما انواع مختلفی از جاروبرقی ها را در طول تاریخ داشته‌ایم. همه آنها بر روی اصول مشابهی کار کرده ند، اما در طول زمان سازندگان از زوایای مختلف به آنها پرداختند تا مشکلات مهمی نظیر عملکرد، سر و صدا و مسائل مربوط به سلامت را حل کنند.

تاریخچه جاروبرقی
اولین وسیله مکانیکی برای نظافت کف، “جارو فرش” بود که توسط دانیل هس در سال ۱۸۶۰ اختراع شد. دارای برس و سیستم دمنده چرخشی بود که مکش ایجاد می کرد. پس از آن، در سال ۱۸۶۹، ایوز دبلیو مک گاف”Whirlwind” را اختراع کرد که دارای فن با کمربند بود و با دست کار می کرد. جان اس. تورمن در سال ۱۸۹۸ جاروبرقی بنزینی بسیار بزرگی را اختراع کرد که باید به وسیله اسب کشیده می شد و خلا ایجاد نمی کرد، اما هوا را می دمید و اینگونه محیط را تمیز می کرد.

تاریخچه جاروبرقی صنعتی و خانگی

جاروبرقی در ابتدا لوکس بود اما پس از جنگ جهانی دوم طبقه متوسط می توانستند از عهده خرید آن برآیند و به آرامی به بخشی از بسیاری از خانواده ها تبدیل شد. امروزه انواع مختلفی از جاروبرقی صنعتی و خانگی داریم. برخی از فیلترها استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر گرد و غبار را از طریق جداسازی چرخه ای جمع آوری می کنند. برخی از جاروبرقی صنعتی هستند که حتی می توانند مایعات را نیز جمع آوری کنند که به جاروبرقی آب و خاک شناخته می شوند. انواع بزرگتری با قدرت بیشتر و جاروبرقی های کوچک و دستی وجود دارد که از باتری تغذیه می کنند. اکثر آنها دستی هستند، اما مواردی وجود دارند که قدرت حرکت دادن خود را دارند یا حتی روباتیک هستند.

تاریخچه جاروبرقی صنعتی در ایران
از اولین سال های ورود جاروبرقی صنعتی به ایران حدود ۳۰ سال می گذرد و اولین جاروبرقی های وارداتی به کشور، جارو برقی های الکترولوکس بودند. تاریخچه جاروبرقی صنعتی ایرانی که در داخل ایران ساخته و تولید شدند از مدل خارجی بود که آن زمان با نام مارکس شناخته می شد. تولید اولین جارو برقی های داخلی در آن زمان با استقبال زیادی رو به رو نشد. می توان گفت تولید جاروبرقی صنعتی در آن موقع ها کاری بسیار بزرگ بود و ریسک زیادی را متحمل بود. زیرا در بیشتر مراکز صنعتی، کارخانه ها و ادارات از شیوه های نظافت سنتی استفاده می کردند و هنوز استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی مانند جاروبرقی صنعتی ، زمین شوی صنعتی و واترجت صنعتی مرسوم نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *