مقالات

کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست؟

کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست؟

برای پاسخ به این سوال می بایست همه ویژگی های دستگاه کف شوی صنعتی یا اسکرابر، انواع متفاوت این دستگاه و مکانیزم عمل کف شوی صنعتی را بررسی و تشریح نمود. با افزایش یافتن وسعت محیط عملیات شستشوی زمین دشوار، پرهزینه و زمان بر می شود.

در این حین استفاده از روش های سنتی و دستی نظیر به کارگیری انواع مختلف تی نمی تواند کارساز باشد. استفاده از دستگاه اسکرابر صنعتی به عنوان یک ابزار مهم نظافت صنعتی که شستشوی سطوح مختلف را آسان نموده امروزه به یک راهکار مهم در افزایش سرعت و کیفیت نظافت تبدیل شده است.

دستگاه اسکرابر، یک زمین شوی صنعتی می باشد که با استفاده از مکانیزمی تخصصی با هدف بهینه کردن فرآیند شستشوی سطوح کف طراحی و تولید شده است. در ادامه درمی یابیم که مکانیزم عملکرد و انواع مختلف اسکرابر چه بوده و چرا باید از این دستگاه استفاده نمود.

 

کف شوی صنعتی

 

منظور از شستشوی کف با کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست؟

شستشوی سطوح توسط دستگاه کف شوی صنعتی یا اسکرابر با شیوه خاصی صورت می پذیرد و به دلیل همین عملکرد تخصصی در دستگاه زمینشوی صنعتی، کیفیت شستشو بالا خواهد رفت. طرز کار کفشوی صنعتی بسیار ساده است.

در واقع این دستگاه با تجهیز به یک منبع تغذیه که می تواند از نوع باطری یا کابلی باشد نیروی لازم برای بخش های مختلف از جمله گردش برس را فراهم می نماید. با شروع حرکت برس ها عملیات شستشوی صنعتی آغاز گردیده و آلودگی ها از سطح زمین جدا می گردند.

در این هنگام با استفاده از تی تعبیه شده در قسمت انتهایی دستگاه، آب های آلوده از سطح زمین مکش شده و به داخل مخزن آب کثیف هدایت می گردد.

کف شوی صنعتی

مکانیزم عملکرد کف شوی ضنعتی چیست؟

عمل دستگاه کف شوی صنعتی به این صورت است که در ابتدا آب و مواد شوینده بر روی سطوح از طریق خروجی مخزن آب تمیز دستگاه پاشش می شود. سپس مرحله برس زنی شروع شده و برس اسکرابر با قدرت تمام به شستشو می پردازد. همزمان با حرکت دستگاه کفشوی بر روی سطوح و برس زنی، عملیات مکش نیز انجام می شود.

مکش آب کثیف به سرعت و با قدرت بالا توسط لاستیک طی هایی که در عقب دستگاه قرار دارند صورت می پذیرد و موجب خشک شدن کامل سطوح می شود. آب و آلودگی های مکش شده به داخل مخزن آب کثیف اسکرابر منتقل می شود و در نهایت سطوح کف با بالاترین کیفیت ممکن شستشو می شوند.

انواع کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست؟

دستگاه اسکرابر را می توان به چندین دسته تقسیم بندی کرد. به لحاظ نوع حرکت و نوع منبع تغذیه دستگاه اسکرابر می توان دسته بندی های متفاوتی را تعریف کرد که توجه به ویژگی هر دسته و ویژگی های محیط تحت نظافت بهترین انتخاب در خرید اسکرابر صورت گیرد.

به طور کلی نوع حرکت زمین شور صنعتی به دو دسته اسکرابر سرنشین دار و اسکرابر دستی تقسیم بندی می شود. یکی دیگر از دسته بندی های مهم در حین خرید کفشوی صنعتی، منبع تغذیه این دستگاه می باشد که به طور کلی به دو نوع باتری دار و کابلی تقسیم بندی می شود.

کف شوی صنعتی

– نوع حرکت اسکرابر 

شیوه حرکت دستگاه زمین شوی صنعتی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول اسکرابر دستی می باشد که با استفاده از آن می توان سطوح در اماکنی که وسعت کمی دارند یا موانعی بر روی سطوح وجود دارد و نیاز است تا از کفشوی با طراحی فشرده تر استفاده شود، شستشو داد.

در اسکرابر دستی، کاربر پشت دستگاه قرار گرفته و هدایت دستگاه را بر عهده می گیرد.

اما نوع دیگری از انواع دستگاه کفشوی صنعتی وجود دارد که به اسکرابر خودرویی یا اسکرابر سرنشین دار معروف هستند. از اسکرابر سرنشین دار می توان به منظور شستشوی سطوح در اماکن وسیع و گسترده مانند پاساژ ها، پارکینگ، سالن های ادارات، لابی هتل و… استفاده کرد. هدایت اسکرابر سرنشین دار به صورت خودرویی توسط کاربر انجام می پذیرد.

– منبع تغذیه اسکرابر 

دستگاه های اسکرابر صنعتی انواع متفاوتی دارند اما این سوال مهم یکی از پرکاربرد ترین سوال های مطرح درباره اسکرابر ها می باشد: منبع تغذیه کفشوی چیست و این دستگاه انرژی لازم برای عملکرد را چگونه مهیا می کند؟

دستگاه اسکرابر از طریق منبع تغذیه الکتریکی فعالیت خود را انجام می دهد. تامین انرژی الکتریکی به دو نوع باطری و اتصال به پریز برق تقسیم می شود. از دستگاه اسکرابر باطری دار می توان به منظور شستشوی بهینه سطوح کف در اماکنی که محدودیت برای دسترسی به پریز برق دارند استفاده نمود. 

کف شوی صنعتی

نحوه انتخاب صحیح دستگاه کف شوی صنعتی یا اسکرابر

با توجه به اینکه دستگاه کف شوی صنعتی زمین در دو نوع اسکرابر دستی و اسکرابر سرنشین دار طراحی و تولید شده است، لازم است تا پیش از خرید اسکرابر صنعتی از انتخاب نوع مناسب با محیط اطمینان حاصل نمود در نتیجه باید به هنگام به کارگیری دستگاه کف شوی صنعتی مناسب با محیط چند نکته ساده را درنظر داشت:

– محل استفاده از دستگاه اسکرابر کجاست؟

– وسعت محیط چقدر است؟

– دسترسی به بخش های محیط چگونه است؟ آیا موانع زیادی بر سر راه است یا خیر؟

– بودجه لازم و قیمت اسکرابر با هم مطابق است یا خیر؟

کف شوی صنعتی

– قیمت اسکرابر صنعتی

به هنگام انتخاب دستگاه اسکرابر مناسب لازم است بدانیم که عوامل تاثیرگذار بر قیمت اسکرابر چیست؟ بدون شک قیمت یک محصول صنعتی از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد. در دستگاه های کف شوی این عوامل عبارتند از نوع هدایت دستگاه، منبع تغذیه، برند و کمپانی سازنده. این عامل یک فاکتور مهم و تعیین کننده از دید خریدار است که  به هنگام خرید اسکرابر صنعتی مورد توجه قرار می گیرد.

– نحوه هدایت دستگاه اسکرابر

به طور خلاصه می توان گفت قیمت اسکرابر دستی از مدل های سرنشین دار کمتر است چرا که  این مدل دستگاه ها از ابعاد فشرده، پهنای شستشوی کوچکتر و مخازن کوچک تر برخوردار هستند. این درحالی است که تجهیز به صندلی، مخازن بزرگ تر و پهنای شستشوی وسیع قیمت اسکرابر سرنشین دار را افزایش می دهد. 

کف شوی صنعتی

– منبع تغذیه

از دیگر عوامل موثر بر قیمت اسکرابر صنعتی منبع تغذیه است. همانطور که پیش تر اشاره شد دستگاه های اسکرابر می توانند از نوع باتری دار و کابلی باشند اما لازم به توجه است که هزینه دستگاه های اسکرابر باتری به مراتب از مدل های کابلی بیشتر است این دستگاه ها همین طور نیازمند توجه دقیق تر به منظور نگه داری صحیح از باتری می باشند. تعویض به موقع باتری و شارژ صحیح از جمله عوامل مهم به هنگام به کارگیری دستگاه اسکرابر صنعتی می باشد. 

– برند و شرکت سازنده

یکی از مهم ترین عوامل موثر و تعیین کننده در قیمت اسکرابر صنعتی اعتبار شرکت سازنده، کیفیت قطعات به کار رفته در دستگاه و خدمات پس از فروش می باشد. به کارگیری دستگاه های با کیفیت بالا اگرچه در ابتدا نیازمند صرف هزینه های بیشتری است اما در طولانی مدت موجب صرفه جویی هزینه ها و بازگشت سرمایه می گردد.

کف شوی صنعتی چیست

دلایل استفاده از اسکرابر چیست؟

مزایا و دلایل به کارگیری دستگاه زمینشوی بسیار متعدد می باشد برخی از این دلایل عبارتند از:

– شستشوی آسان وسریع

شستشو با آب کاملا تمیز و امکان استفاده از مواد شوینده به مقدار مورد نیاز این امکان را به وجود می آورد تا سطح زمین کاملا تمیز شده و از انتقال آلودگی های یک بخش به بخش دیگر جلوگیری بعمل آید، در نتیجه کیفیت نظافت به طرز چشم گیری افزایش می یابد. 

– صرفه جویی در آب و مواد شوینده

شاید برای کاربران این سوال ایجاد شود که نحوه صرفه جویی آب و مواد شوینده در اسکرابر چیست؟ از آنجایی شستشو همواره با مصرف آب زیاد همراه است استفاده از روش های نوین نظیر به کارگیری دستگاه های نظافت صنعتی و تخصصی موجب می گردد تا با بهینه سازی مصرف انرژی و آب مصرفی بهترین کیفیت ارائه شود. درنتیجه استفاده از دستگاه هایی نظیر اسکرابر بسیار محیط زیست دوستدارانه خواهد بود.

اسکرابر دستی

– قابلیت پوشش دهی سطوح ازجنس های مختلف

با استفاده از یک کف شوی اسکرابر می توان سطوح کف سرامیکی، بتنی، سنگ، پارکت، پوشش اپوکسی را به راحتی شستشو داد چرا که دستگاه اسکرابر امکان نصب به برس های مناسب با سطح در سه نوع نرم، سخت و استاندار را دارد و از این رو به راحتی بدون آسیب به کفپوش می توان عملیات شستشو را انجام داد. 

– کارکردی ساده 

اگرچه همانند هر وسیله دیگری لازم است تا به منظور فراگیری کامل تمام ظرفیت های دستگاه اسکرابر به دفترچه راهنما آن مراجعه نمود اما به دلیل ساختار کاربرپسندانه استفاده از دستگاه های اسکرابر به راحتی با یک آموزش ساده و ابتدایی برای هر کاربر با هر سطح دانش و تجربه فراهم می آورده می شود.

– شرایط نگه داری روتین اسکرابر

 یکی از مهم ترین مسائل پس از خرید پاسخ به این سوال است که منظور از نگه داری دستگاه کف شوی یا اسکرابر چیست؟

نگه داری از دستگاه زمینشوی شامل بررسی دستگاه اسکرابر صنعتی به صورت ماهانه و سالانه، نگه داری مناسب دستگاه پیش و پس استفاده و پیش از انبارسازی، بررسی قطعات قابل تعویض نظیر برس و لاستیک تی، تخلیه مخازن و… است که به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت نظافت و همین طور کاهش عمر دستگاه لازم است تا مورد بررسی قرار گیرد.

 

موارد مرتبط با این مقاله:
نظافت آسان داخل هواپیما با جارو برقی کوله ای
شست وشوی نمای ساختمان ها بدون داربست
کاربرد بالابرها برای نظافت ساختمان
کاربرد جاروبرقی هتلی چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *