مقالات

عملکرد جاروبرقی صنعتی

عملکرد جاروبرقی صنعتی

وسایل و تجهیزات نظافت صنعتی برای نظافت داخل شرکت ها و یا کارخانه از موارد واجب است . حتما نیاز به جاروبرقی صنعتی است و در این رده جاروبرقی های بسیار متنوعی را در بازار می توان یافت. جاروبرقی هایی که تحت عنوان جاروبرقی صنعتی ام تی کو  یک تا سه موتوره صنعتی به فروش می رسند. علیرغم این تنوع بالا همچنان در عملکرد جاروبرقی صنعتی دیده می شود که جارو برقی همانند روز اول سالم مانده است .  پرگاس صنعت قصد داره در این مقاله با شما به بررسی عملکرد جاوربرقی صنعتی بپردازه پس پیشنهاد می کنم با پرگاس صنعت تولیدکننده و توزیع کننده تجهیزات صنعتی , ورزشی و بیمارستانی همراه باشید . دلیل خرابی ، گزینه های مناسب برای جاروبرقی صنعتی و انواع جاروبرقی صنعتی سه نکته ی اساسی در مورد عملکرد جاروبرقی صنعتی است که در این مقاله به بیان اجمالی آنها پرداخته شده است.

دلیل خرابی جاروبرقی صنعتی

برای بررسی دلایل خرابی زود به هنگام جارو برقی صنعتی باید به بررسی شرایط کاری و سپس قطعاتی از آن که زودتر از بین می روند دقت نمود تا بتوان انتخابی مناسب برای خرید جارو برقی صنعتی داشت.

عملکرد انواع جاروبرقی صنعتی

۱- خرطومی و بدنه جاروبرقی

برای نظافت داخل مراکز صنعتی و دسترسی به نقاط مختلف آن کاربر در حین کار چرخش های متعددی خواهد داشت که در نتیجه این چرخش ها خرطومی جارو تحت انواع زوایای مختلف خم خواهد شد و حتی در صورتیکه جارو از محل فاصله داشته باشد؛ کاربر ناخودآگاه برای نزدیک کردن جاروبرقی به محل موردنظر از کشیدن لوله خرطومی آن استفاده می کند. لذا آسیب پذیری دسته جاروبرقی و مخصوصا محل اتصال خرطومی به بدنه اجتناب ناپذیر است. جاروبرقی نیز به علت برخورد به نقاط مختلف و قسمت های تیز دچار آسیب دیدگی می شود. هرچند آسیبی که بدنه وارد می شود در اکثر موارد اختلالی در عملکرد دستگاه ایجاد نمی نماید، اما به هر حال شکل ظاهری نامناسبی را ایجاد می کند، که این نیز برای متصدیان محیط های صنعتی مطلوب نخواهد بود.

مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :‌ معرفی انواع جاروبرقی های خانگی و صنعتی

۲- طول عمر موتورهای جاروبرقی صنعتی

جارو برقی صنعتی به طور معمول از سری جاروهای چند موتوره هستند. در این نوع دستگاه ها ابتدا دو عدد از موتورها روشن شوند و بعد از مدتی کارکرد یکی از آنها خاموش و یکی دیگر از موتورها وارد مدار شود. علت این است که موتور بیش از حد گرم شده و اگر به کار ادامه دهد امکان سوختن وجود دارد. در عمل آنچه رخ می دهد این است که اپراتور دستگاه فراموش می کند موتورها را جابجا کرده و لذا بعد از مدتی یکی یا تعدادی از موتورها می سوزند. در بعضی از موارد این مسئله گرم شدن بیش از حد موتورها حتی حاد تر هم می شود و آن در مواردی است که کاربر از لوله خرطومی بلندتر استفاده می کند تا این تفکر که با لوله خرطومی بلندتر می تواند در برابر مشکل اشاره شده در قبل این جاروها مقابله کرد. لوله خرطومی بلندتر از حد استاندارد در جاروها باعث می شود فشار مضاعفی به موتورهای جارو آمده و در نتیجه حرارت بیشتری را تولید کنند و در انتها نیز زودتر مستهلک شوند. حالت دیگری که می تواند باعث استهلاک هرچه بیشتر موتورهای یک جاروی شرکتی شوند آن است که مضاعف بر لوله خرطومی بلند، اپراتور تمامی موتورها را همزمان روشن کند.

۳- نحوه تخلیه و نظافت فیلتر جاروبرقی

شاید یکی دیگر از مشکلاتی که در جاروهای شرکتی ملاحظه می شود در زمان تخلیه مخزن و تمیز کردن فیلتر آنهاست. در زمان تخلیه چندین خطر برای دستگاه وجود دارد. اول آن که موتور دستگاه باید از بالای سر آن باز شده و با توجه به اینکه موتور جاروبرقی سنگین است، احتمال افتادن و در نتیجه آسیب دیدن آن وجود دارد. از طرف دیگر بست های نگهداره موتور جارو به طور معمول به علت تعدد باز و بسته شدن از بین می روند. در نهایت نیز از آنجا که در زمان نظافت فیلتر گرد و خاک زیادی به هوا پخش می شود، کاربر نسبت به تمیز کردن آن اکراه دارد و وقتی فیلتر جاروبرقی به خوبی تمیز نشود، منفذهای عبور هوا بسته خواهد شد، در نتیجه به موتور دستگاه فشار آمده و دمای آن بالا می رود. در نهایت نیز این امر منجر به مستهلک شدن زودهنگام موتور جارو می شود.

عملکرد جاروبرقی صنعتی

گزینه های مناسب برای جاروبرقی

جاروهایی که به طور معمول برای شرکت یا کارخانجات استفاده می شوند از نوع جاروهای سطلی هستند. مشخصه بارز جاروهای سطلی آن است که فیلتر آنها داخل مخزن است و برای تخلیه کردن مخزن دستگاه ابتدا باید موتور جاروبرقی را از بالای آن باز کرده و سپس اقدام به خارج کردن فیلتر و در نهایت تخلیه مخزن نمود. جاروبرقی های سطلی که گاهی به عنوان جاروبرقی های آب و خاک نیز به فروش می رسند. در مجموع شاید صحیح ترین گزینه به عنوان جاروبرقی شرکتی یا کارخانه ای ، استفاده از جاروبرقی صنعتی است و نه جاروبرقی سطلی ولی شاید به خاطر ملاحظات هزینه ای عده ای همچنان ترجیح دهند از جاروبرقی سطلی به جای جاروبرقی صنعتی استفاده کنند.

مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت : مزایای استفاده از جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی صنعتی برای کارخانه و محیط صنعتی

در صورت خرید جاروی صنعتی برای کارخانه به چند نکته باید حتماً دقت نمود تا بتوان از سرمایه گذاری خود بهترین استفاده را برد. در ادامه چند مورد از این نکات ذکر شده است.

۱- از لحاظ تجاری و زیبایی، اکثر جاروبرقی ها با بدنه استیل ساخته می شوند که معمولا از ورق نازک استفاده شده است. در نتیجه بدنه جارو با کوچکترین ضربه حالت اولیه خود را از دست داده و زیبایی روز اول آن از بین می رود. لذا ترجیح بر این است که یا از دستگاهی با بدنه فولادی ضخیم استفاده شود یا بدنه آن پلاستیکی باشد. پلاستیک هرچند مقاوت استیل را ندارد اما زمانی که به آن ضربه وارد می شود منعطف بوده و مجدد به حالت اولیه خود بر می گردد. علاوه بر این در صورتیکه به بدنه دستگاه آسیب جدی وارد شود، هزینه تعویض آن کمتر از حالتی است که بدنه از جنس استیل باشد.

۲- برای جاروبرقی ۵ متر خرطومی با قطر حدود ۴۰ میلیمتر می تواند مناسب باشد و لزوما جنس محکمی داشته باشد تا ضمن مقاومت بالا از انعطاف پذیری لازم هم برخوردار باشد. در صورتی که از لوله خرطومی با طول بیشتر از ۵ متر استفاده کنید به موتورهای جارو فشار بیش از حد واحد شده و در نتیجه موتورهای آن زودتر مستهلک می شوند.

۳- جاروبرقی صنعتی که طراحی آنها بر پایه اصول فنی باشد نباید بیش از سه موتور داشته باشند چرا که حتی روشن بودن همزمان سه موتور هم با توجه به مساحت کم فیلتری که در این نوع جاروها به کار رفته است کار صحیحی نمی باشد. علاوه بر این باید دقت نمود که در زمان کار کردن و جمع آوری خاک هرگز بیش از دو موتور به صورت همزمان روشن نباشد. اگر فیلتر دستگاه مناسب باشد و قطر لوله جارو حدود ۴۰ میلیمتر و طول آن بیش از ۵ متر نباشد؛ با روشن نگه داشتن همزمان دو موتور حتی در مدت زمان زیاد هم جارو دچار مشکل نخواهد شد و نیازی به روشن و خاموش کردن موتورهای جارو در بازه های زمانی مختلف نخواهد بود.

۴- جنس فیلتر شاید یکی دیگر از نکاتی است که باید در زمان خرید جارو به آن دقت شود ولی در عین حال تشخیص آن در زمان خرید کار دشواری است. اگر فیلتر جارو خوب باشد نباید در حین کار و در زمان جمع آوری خاک زیاد، از قسمت خروجی هوای موتور بوی خاک استشمام شود. اگر بوی خاک یا در حالت بدتر ذرات خاک از قسمت خروجی هوا نمایان شوند مسلما فیلتر یا مناسب نبوده یا به خوبی آب بندی نشده است. عبور خاک از فیلتر و ورود آن به موتور در طول زمان منجر به مستهلک شدن سریع موتورها خواهد شد.

عملکرد جاروبرقی صنعتی در محیط های صنعتی

جاروبرقی مناسب برای کارخانه و محیط صنعتی

گزینه صحیح برای جارو کارخانه و یا محیط صنعتی ، جاروبرقی صنعتی است. این نوع جاروها ظاهری ساده دارند ولی بر خلاف ظاهر ساده، اساساً برای کارهای طولانی مدت و تحت شرایط سخت ساخته شده اند و در نتیجه هزینه تهیه آنها نیز به مراتب بالاتر از جاروبرقی های سطلی است. تعدادی از مشخصه های بارز این نوع جاروها را می توان به شرح زیر نام برد.

۱- شاید اولین مشخصه بارزی که در جاروهای صنعتی نسبت به جاروبرقی های سطلی معمولی باید عنوان کرد؛ تفاوت در فیلتر این جاروها است. به طور معمول در این نوع جاروها به ازای هر موتور در حدود ۱.۵ متر مربع فیلتر در نظر گرفته می شود و جالب آنکه در آنها هرگز بیش از ۲ و در شرایط خاص بیش از ۳ موتور استفاده نمی شود. در نتیجه در یک جاروبرقی صنعتی دو موتوره چیزی در حدود ۳ متر مربع فیلتر تعبیه شده درحالیکه مساحت فیلتر تعبیه شده در یک جاروبرقی سطلی سه موتوره حداکثر ۱ متر مربع است. نسبت مساحت فیلتر به موتورها هر چه بیشتر باشد به این معنی است که آنها مدت زمان بیشتری می توانند کار کنند بدون آنکه نیازی به نظافت فیلتر باشد و حتی در زمانیکه خاک زیاد با آنها جمع آوری شود همچنان بر روی فیلتر تعداد منفذ کافی برای عبور هوا و در نتیجه عملکرد صحیح موتور مکنده وجود خواهد داشت. درحالی که همین مقدار خاک می تواند فیلتر جاروبرقی های سطلی را به طور کامل بسته و مانع تنفس موتورها و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد آنها شود.

۲- بدنه فولادی ضخیم از دیگر مشخصه های بارز جاروبرقی های صنعتی است. مقاومت بدنه این دستگاه ها به قدری است که با ضربه محکم ‍پا هیچ تغییری در شکل آنها ایجاد نخواهد شد در حالی که ضربه ای به مراتب ضعیف تر از آن می تواند به بدنه استیل جاروهای سطلی آسیب برساند. علاوه بر بدنه، فریم و شاسی جارو و همچنین لوازم استاندارد آن هم از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.

۳- جاروبرقی های صنعتی معمولاً به طور استاندارد با لوله خرطومی قطر ۵۰ میلیمتر ارائه می شوند ولی با توجه به اینکه قصد استفاده از دستگاه در کارواش وجود دارد بهتر است که لوله استاندارد آن با لوله خرطومی قطر ۴۰ میلیمتر تعویض گردد تا اپراتور آن آزادی عمل لازم را در حین کار داشته باشد. این قطر لوله با طول ۵ متر و حداکثر دو موتور روشن به صورت همزمان برای دستگاه مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی در صورتی که به لوله خرطومی بلندتر نیاز باشد لازم است تا از لوله خرطومی قطور تری استفاده شود.

۴- یکی از مزایای جاروبرقی های صنعتی این است که در زمان تخلیه مخزن آنها، نیازی به باز کردن و بلند کردن موتور جارو از قسمت فوقانی آن نیست بلکه تنها با جابجایی اهرمی، مخزن دستگاه از آن جدا شده و می توان آن را تخلیه نموده و مجدد در سر جای خود قرار داد. همچنین برای نظافت فیلتر دستگاه نیز نیازی به خارج کردن آن نیست. بر روی بدنه این نوع جاروبرقی ها معمولاً دسته ای تعبیه شده تا با تکان دادن آن فیلتر دستگاه تکان خورده و خاک نشسته بر روی فیلتر به داخل مخزن بریزد. در این نوع جاروها شاید تنها لازم باشد تا در فواصل زمانی ۶ ماه یکبار فیلتر به طور کامل از جارو خارج شود و مورد بررسی قرار گیرد

امیدوارم از این مقاله بهره کافی را برده باشید . اگر سوال انتقاد و یا پیشنهاد دارید میتونید در بخش دیدگاه پرگاس صنعت مطرح کنید . شرکت پرگاس صنعت همواره به دنبال ارائه محصولات با کیفیت و تضمین دار می باشد . چنانچه قصد خرید انواع جاروبرقی های صنعتی مخصوصا جاروبرقی دیجیکالا و یا خرید جاروبرقی ترب را دارید ولی به دنبال تضمین و خدمات پس از فروش هستید پیشنهاد میکنم از فروشگاه پرگاس صنعت دیدن فرمایید همچنین اگر به دنبال خدمات پس از فروش در زمینه تجهیزات صنعتی , تجهیزات بیمارستانی و یا تجهیزات ورزشی هستید حتما با کارشناسان فروش پرگاس صنعت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *