مقالات

راهنمای نظافت صنعتی پالایشگاه ها

راهنمای نظافت صنعتی پالایشگاه ها

پالایشگاه های نفت، گاز و کارخانجات پتروشیمی به دلیل ماهیت تولید محصولات نفتی و مشتقات آلی، در حین تولید همواره پسماند و آلاینده های مضری را به صورت خطرناک به چرخه اکولوژیک محیط اطراف وارد می نمایند. با گذشت زمان انواع مختلفی از مواد شیمیایی، روغنی، گرد و غبار، جرم و رسوب در بخش های مختلف یک پالایشگاه نفت و گاز قرار می گیرد. دیوارها، دستگاه ها و تجهیزات، محوطه بیرونی و انبار، سطوح کف، سقف و… همگی در معرض انباشت آلودگی ها قرار دارند. مسئله ای که می تواند به مختل شدن کوتاه یا طولانی مدت عملیات تولیدی در پالایشگاه ها بینجامد. به علاوه هرگونه نیاز به تعویض و تعمیر تاسیسات و تجهیزات صنعتی به معنی از دست دادن زمان و سرمایه مرکز می باشد پس بهترین راه حل، استفاده از روش های مناسب نظافت صنعتی پالایشگاه نفت و گاز می باشد. در این روش از مناسب ترین تجهیزات، راهکارها و شوینده صنعتی به منظور حذف آلودگی ها استفاده می شود.پرگاس صنعت قصد داره در این مقاله شما را همراهی کند.

دستگاه های نظافت صنعتی پالایشگاه

با توجه به تنوع زیاد دستگاه های نظافت صنعتی موجود در بازار، از آنجایی که تمامی بخش ها در یک پالایشگاه نیاز به نظافت دقیق دارند، دیگر نیازی به انجام عملیات سخت و سنگین نظافتی، اختصاص تعداد زیادی نیروی خدماتی و صرف زمان طولانی برای نظافت نمی باشد و تنها با خرید ماشین آلات نظافت صنعتی مناسب می توان تمامی عملیات با دقت بالا را انجام داد. از جمله دو نمونه دستگاه های ضروری نظافت مکانیزه پالایشگاه و کاربردهای هریک عبارتند از:

دستگاه کف شور پالایشگاه

تجهیزات صنعتی پرگاس صنعت

دستگاه زمین شوی سالهاست به عنوان اصلی ترین و تخصصی ترین دستگاه شستشوی کف در مراکز مختلف اعم از صنعتی، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. تجهیز به یک برس دوار، دو مخزن مجزا برای نگهداری آب تمیز و کثیف و سیستم مکنده، با اعمال فشاری یکنواخت به سطح زمین تمامی آلودگی ها را از درز و شکاف کفپوش ها بیرون می آورد. شستشوی کف پالایشگاه ها در بخش های مختلف با خرید زمین شوی صنعتی یکی از اولین مراحل نظافت صنعتی پالایشگاه به شماره می آید. تمامی بخش ها از کفپوش بخش های وررودی، انبار، بخش های اداری و… همگی با استفاده از دستگاه اسکرابر قابل شستشو می باشند.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :انواع نازل واترجت صنعتی و کاربرد آن ها

– شستشوی کف سالن تولید

ایجاد یک لایه عمیق از جرم و گرد و غبار بر سطح کف، کاهش ایمنی کارکنان و کیفیت محصولات تولیدی تنها بخشی از پیامدی است که در صورت عدم شستشوی به موقع و صحیح کف سالن تولید پالایشگاه ها رخ خواهد داد. به علاوه به دلیل عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در بخش های داخلی پالایشگاه ها امکان انتقال سریع آلودگی ها وجود دارد. در نتیجه لازم است تا با استفاده از دستگاه تخصصی شستشوی کف، نظافت صنعتی پالایشگاه با سرعت بالا انجام شود. شستشوی مکانیزه و حذف آلودگی های چرب و روغنی و رسوب ها از سطح کف پالایشگاه ها با استفاده از دستگاه کفشوی صنعتی وجود دارد.

– نظافت انبار پالایشگاه

ذخیره سازی مواد اولیه و محصولات نهایی گاها برای یک بازه زمانی طولانی در انبار پالایشگاه نفت و گاز انجام می شود، همچنین حجم رفت و آمد های انجام شده به انبار برای ورود و خروج محصولات، بسته بندی و قراردهی آنها بسیار زیاد است و این امر موجب انتقال مقدار زیادی آلودگی به داخل انبار های صنعتی می گردد. اسکرابر صنعتی در دو مدل کابلی و شارژی با توجه به مساحت و محدودیت ها از جمله فضای میان قفسه ها، تعداد موانع و… قابل استفاده می باشد. به کارگیری زمینشوی در نظافت صنعتی پالایشگاه به دلیل امکان خشک کردن سطح همزمان با شستشو، بدون ایجاد سطحی لغزنده و خطرناک، تمامی آلودگی ها را از میان برمی دارد.

واترجت صنعتی پالایشگاه

تجهیزات صنعتی پرگاس صنعت

دستگاه های واتر جت صنعتی با توجه به فشار و دبی قابل ارائه، به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند، مدل های مختلف این دستگاه ها قادر به تامین فشار کاری بالاتر از ۲۰۰۰ بار نیز بوده و باید متناسب با نوع و حجم آلودگی و قطر رسوب نسبت به انتخاب دستگاه مناسب اقدام نمود. در فرایند نظافت صنعتی پالایشگاه یک دستگاه واترجت می تواند در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. از شستشوی تخصصی تجهیزات تا از میان برداشتن آلودگی از وسایل نقلیه، سطوح کف، دیوار ها و… امکان استفاده از کارواش آب گرم و انواع نازل ها با زاویه پاشش مختلف می تواند نظافتی دقیق تر را به همراه داشته باشد.

– نظافت صنعتی پالایشگاه با دستگاه کارواش آبگرم

بدون شک آب گرم از قدرت بالاتری دز حذف آلودگی ها به ویژه آلودگی های روغنی و چرب برخوردار می باشد. از این رو یکی از دستگاه های رایج در نظافت صنعتی پالایشگاه نفت و پتروشیمی دستگاه کارواش آب گرم می باشد که علاوه بر افزایش فشار، دمای آب خروجی را نیز افزایش داده و بدون نیاز به مواد شوینده می تواند آلودگی های نفتی و روغنی را از میان بردارد. برای مثال رسوب کک قیر در مخازن پالایشگاه ها، بدون سایش و آسیب به ساختار لوله به راحتی با استفاده از نازل های مخصوص جمع آوری می گردد.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :جاروبرقی آب و خاک و نظافت انواع سطوح

– شستشوی مبدل حرارتی

در اثر انباشت و تجمع جرم و رسوب در مبدل حرارتی، ممکن است لوله های مبدل با گرفتگی، ترک، کارکرد نامناسب و یا نقص روبه رو گردند. این تجمع ها همچنین می تواند باعث آتش سوزی، افزایش آلودگی هوا و برور مشکلاتی برای سلامت کارکنان گردد چراکه استشمام بخارهای سمی و تماس با مواد شیمیایی با دست و چشم کارکنان می تواند مشکلات جدی برای کارکنان به همراه داشته باشد. همچنین مبدل های حرارتی به عنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات در فرایند تولید صنایع به شمار می آیند که نگهداری دقیق از آنها از جمله اصلی ترین مراحل در نظافت صنعتی پالایشگاه می باشد. دستگاه کارواش صنعتی یک وسیله پرقدرت به منظور حذف انواع رسوب و جرم از تمامی منافذ، شکاف ها و کلیه بخش های بیرونی و درونی مبدل حرارتی یوده که برخلاف روش های سنتی نظافت مبدل هیچ گونه آسیبی به فلز و بافت مبدل وارد نمی نماید.

امیدوارم از این مقاله بهره کافی را برده باشید . اگر سوال انتقاد و یا پیشنهاد دارید میتونید در بخش دیدگاه پرگاس صنعت مطرح کنید . شرکت پرگاس صنعت همواره به دنبال ارائه محصولات با کیفیت و تضمین دار می باشد . اگر به دنبال تضمین و خدمات پس از فروش هستید پیشنهاد میکنم از فروشگاه پرگاس صنعت دیدن فرمایید همچنین اگر به دنبال خدمات پس از فروش در زمینه تجهیزات صنعتی , تجهیزات بیمارستانی و یا تجهیزات ورزشی هستید حتما با کارشناسان فروش پرگاس صنعت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *