مقالات

راهنمای کامل راه اندازی کارواش اتوماتیک

راهنمای کامل راه اندازی کارواش اتوماتیک

با توجه به شرایط کنونی جامعه و افزایش چشمگیر در تولید خودرو ها، راه اندازی کارواش اتوماتیک می تواند یکی از پر سود ترین کسب و کار ها باشد. از آنجایی که انتخاب یک دستگاه مناسب و مقرون به صرفه از میان انواع برند های تولید کننده دستگاه کارواش اتوماتیک می تواند بسیار دشوار باشد، در نظر گرفتن پارامتر های زیر می تواند راهنمای مناسبی در گزینش یک دستگاه کاربردی و سودآور باشد. در ادامه قصد داشته ایم تا به پاسخ به برخی از رایج ترین سوالات افراد پیش از سرمایه گذاری و راه اندازی یک کارواش اتوماتیک بپردازیم.پرگاس صنعت قصد داره در این مقاله شما را همراهی کند.

 

پارامتر های مهم در احداث کارواش اتوماتیک

محافظت از ارزش خودرو به هنگام فروش، کمک به محیط زیست، کاهش مصرف آب و مواد شوینده درکنار افزایش سرعت و کیفیت شستشو از جمله دلایلی است که مشتریان را به مراجعه به محل کارواش و سرمایه گذاران را به احداث آن تشویق می نماید. همچنین قابلیت شستشوی تمامی بخش ها از جمله شستشوی زیر خودرو، لاستیک ها و تایر و… بدون وارد شدن کوچکترین آسیب به اتومبیل همواره از عواملی است که موجب علاقه افراد به استفاده از کارواش های اتوماتیک می گردد. در نتیجه راه اندازی یک کارواش اتوماتیک امروزه امری است که به ذهن بسیاری از سرمایه گذاران خواهد رسید. اما پارامتر های مهم در احداث آن چیست؟ چالش های راه اندازی کارواش اتوماتیک چه موارد هستند چطور بر انتخاب دستگاه مناسب برای شستشوی اتوماتیک خودرو تاثیر دارند؟ و هزینه راه اندازی کارواش اتوماتیک ، فضای مورد نیاز، تفاوت ها و مزایای راه اندازی انواع مختلف کارواش های تمام اتوماتیک از جمله پارامتر هایی است که برای راه اندازی مفق یک مجموعه شستشوی اتوماتیک خودرو حائز اهمیت است.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :راهنمای نظافت محل کار و محیط اداری

 

ابعاد و مساحت محیط

یکی از چالش های راه اندازی کارواش اتوماتیک فضای مورد نیاز جهت احداث این تجهیزات اتوماتیک می باشد. با توجه به اینکه نسل جدید دستگاه های کارواش یا همان کارواش دروازه ای در مقایسه با نمونه های قبلی دستگاه کارواش ابعاد کوچک تری دارند، نیازمند فضای کمتری برای نصب و راه اندازی می باشند. حداقل فضای لازم برای راه اندازی کارواش اتوماتیک باید ۱۰ متر طول، ۳،۵ متر عرض و ۴،۳ متر ارتفاع داشته باشد. در نظر گرفتن حجم ترافیک مکان در نظر گرفته شده در طول شبانه روز نیز از جمله مواد قابل ملاحظه می باشد. زیرا در محیط هایی که با حجم انبوه ترافیک خودرو ها مواجه هستند، تعداد مشتریان بیشتر بوده و از این رو در نظر گفتن فضای لازم برای صف بستن خورد ها امری ضروری بوده و نقش مهمی در رضایتمندی مشتریان از خدمات ارائه شده ایفا می نماید. این در حالیست که حداقل فضای لازم برای نصب و راه اندازی مدل های تونلی معادل با ۱۶ متر می باشد. در این کارواش ها فضای لازم برای عملیات پیش شستشو برابر با ۵ متر و حداقل فضای لازم برای صف بستن خودرو ها معادل با ۱۰ متر می باشد.

فضای لازم برای راه اندازی کارواش اتوماتیک تونلی

تعیین نوع کارواش اتوماتیک

با توجه به انواع مختلف دستگاه کارواش، چالش های راه اندازی کارواش اتوماتیک وجود دارند که یکی از آنها انتخاب دستگاه مناسب و کارآمد در محیط مورد نظر شما است. کارواش اتوماتیک در دو دسته ی کلی تونلی و دروازه ای تولید می شود. اگر قصد راه اندازی کارواش را دارید، با توجه به میزان فضای موجود، بودجه و انتظار خود از کسب و کار می بایست ابتدا یکی از این دو مدل را انتخاب نمایید. در کارواش دروازه ای ، تجهیزات پاشش آب و انجام دهنده عملیات شست و شو متحرک هستند و خودرو به صورت ثابت در محل مشخص شده قرار می گیرد. در نمونه های تونلی، خودرو بوسیله ریل دستگاه به جلو برده می شود تا عملیات شست و شو به ترتیب انجام گیرد اما هزینه راه اندازی کارواش اتوماتیک تونلی به نسبت مدل دروازه ای، با توجه به نیاز ایجاد فضای بیشتر، اندکی بالاتر خواهد بود. با این حال در این سیستم ها امکان ورود بیش از یک خودرو در تونل و انجام همزمان عملیات وجود دارد.

انواع کارواش اتوماتیک

تخمین تعداد مشتریان

تطابق تجهیزات کارواش اتوماتیک به کار گرفته شده با تعداد مشتریان نقش موثری در افزایش طول عمر دستگاه و افزایش بهره وری کسب و کار دارد. توجه به ظرفیت شستشوی دستگاه کارواش تمام اتوماتیک نقش موثری در رضایت مشتریان دارد. به عنوان نمونه ظرفیت شستشوی خودرو در یک دستگاه سه برسه بسته به برنامه شستشو، معادل با ۸ تا ۱۲ خودرو در ساعت می باشد، در حالیکه در دستگاه ۵ برسه ظرفیت شستشو معادل با ۱۶ خودرو در ساعت می باشد. شاید هزینه راه اندازی کارواش اتوماتیک با چنین ویژگی هایی بالا تر از کارواش های معمولی باشد، اما بازگشت سرمایه با این نوع دستگاه های مکانیزه شستشوی خودرو بسیار سریع تر و به صرفه تر خواهد بود.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :فواید انتقال مواد به روش پنوماتیک

 

نوع خودرو ها برای احداث کارواش اتوماتیک

توجه به نوع خودرو ها در راه اندازی کارواش اتوماتیک مناسب موثر می باشد. به واسطه ارتفاع بلند خودرو های سنگینی چون تریلی، کامیون و اتوبوس ها، امکان شستشو و نظافت آنها با دستگاه هایی که برای شستشو و نظافت خودور های سواری به کار می روند غیر ممکن می باشد از این رو در هنگام انتخاب دستگاه کارواش اتوماتیک توجه به زمینه کاری دستگاه نقش مهمی در افزایش بهره وری ایفا می نماید.

توجه به نوع خودرو ها برای انتخاب و راه اندازی کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک برس دار یا کارواش بدون برس

در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی با انواع متنوعی از دستگاه های کارواش اتوماتیک مواجه هستیم. در کل دستگاه های کارواش اتوماتیک بر اساس نوع عملکرد به دو دسته کارواش های برس دار و بدون برس تقسیم می شوند. مقایسه کیفیت شستشو در دستگاه های مجهز به برس و دستگاه های کارواش اتوماتیک که تنها با استفاده از پاشش پر فشار آب آلودگی های چسبیده به سطوح را بر طرف می سازد، نشان می دهد که کیفیت شستشو در دستگاه های برس دار بسیار بالاتر از دستگاه های بدون برس می باشد. بر خلاف باور عده ای از مشتریان که معتقد هستند تماس برس با بدنه خودرو ها می تواند بر روی بدنه خودرو آسیب وارد نماید، استفاده از الیاف بسیار نرم در ساختار برس هیچ گونه آسیبی به سطوح خودرو وارد نکرده بلکه نظافت موثر و با کیفیت تری را نیز ارائه می دهد.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :همه چیز درباره ی دستگاه واترجت

هزینه راه اندازی کارواش اتوماتیک

مسلما هدف از راه اندازی کارواش اتوماتیک سود آوری و کسب درآمد می باشد، با توجه به اینکه عمر مفید دستگاه کارواش اتوماتیک معادل با ۷ تا ۱۰ سال می باشد، بازگشت سرمایه صرف شده به منظور تهیه دستگاه باید کمتر از سه سال اتفاق بی افتد. از این رو صرف هزینه مناسب و قابل بازگشت در هنگام راه اندازی کسب و کار یکی دیگر از چالش های راه اندازی کارواش اتوماتیک است و نقش مهمی در بقای آن دارد چرا که با صرف هزینه ای کمتر از خدمات در نظر گرفته شده دستگاه توان برآورده سازی نیاز های نظافتی را نداشته و علاوه بر این انتخاب دستگاهی با هزینه بالاتر مانع از بازگشت سرمایه در کمتر از سه سال شده و نهایتا هیچ سود آوری اتفاق نمی افتد. از این رو تناسب دستگاه و هزینه صرف شده برای ان با میزان خدمات در نظر گرفته شده نقش مهمی در سود آوری کسب و کار دارد. اگر بخواهیم هزینه تاسیس کارواش اتوماتیک را با یکدیگر مقایسه کنیم هزینه راه اندازی کارواش اتوماتیک تونلی به دلیل نیاز به فضای بیشتر و ساخت فوندانسیون در محل قرارگیری دستگاه، میتواند بالا تر از هزینه احداث کارواش اتوماتیک دروازه ای باشد.

کارواش اتوماتیک دروازه ای برس دار

نصب تجهیزات

در مرحله بعدی فرآیند راه اندازی کارواش می بایست فونداسیون مجموعه جهت قرار گیری تجهیزات احداث شود چراکه نوع کارواش تعیین کننده فضا و الگوی نصب آن است. بعد از ایجاد فضای مناسب جهت قرارگیری تجهیزات، اقدامات لازم جهت طراحی فاضلاب خروجی، نصب منبع آب ورودی و تصفیه آب شست و شو ( اختیاری) صورت می پذیرد. در ادامه، مراحل نصب تجهیزات این دستگاه شستشوی ماشین آغاز می شود. دستگاه و تجهیزات ابتدا از انبار شرکت تا محل نصب منتقل می شوند. سپس این تجهیزات، نصب شده و یک تست اولیه گرفته می شود تا کارواش جهت راه اندازی و استفاده مهیا شود. خریداری و نصب تجهیزات خاص جهت ارائه خدمات بهتر مانند براق کننده ها یا جلا دهنده ها نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد. هماهنطور که خواندیم هزینه راه اندازی کارواش اتوماتیک تنها به خرید آن منتهی نمیشود و تدارک دیدن محیط مناسب برای نصب آن نیز شامل هزینه هایی خواهد بود.

امیدوارم از این مقاله بهره کافی را برده باشید . اگر سوال انتقاد و یا پیشنهاد دارید میتونید در بخش دیدگاه پرگاس صنعت مطرح کنید . شرکت پرگاس صنعت همواره به دنبال ارائه محصولات با کیفیت و تضمین دار می باشد . اگر به دنبال تضمین و خدمات پس از فروش هستید پیشنهاد میکنم از فروشگاه پرگاس صنعت دیدن فرمایید همچنین اگر به دنبال خدمات پس از فروش در زمینه تجهیزات صنعتی , تجهیزات بیمارستانی و یا تجهیزات ورزشی هستید حتما با کارشناسان فروش پرگاس صنعت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *