مقالات

راهنمای نظافت صنعتی کارخانجات

راهنمای نظافت صنعتی کارخانجات

امروزه با توجه به گستردگی نیاز بشر به تجهیزات مختلف کارخانجاتی صنعتی زیادی احداث شده اند. این کارخانجات علاوه بر محصولاتی که تولید و توزیع می نمایند، آلاینده ها و زباله های زیادی را نیز تولید می کنند. این آلودگی ها می توانند برای سلامت انسان ها و محیط زیست، خطری جدی محسوب شوند. به همین دلیل است که نظافت صنعتی کارخانجات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. نظافت صنعتی یکی از پر کاربرد ترین و تاثیر گذار ترین روش های نظافتی کارخانه است که می تواند بسیاری از خطرات آلودگی کارخانجات را کنترل نماید. در این مقاله راهکار های نظافت صنعتی کارخانه به تفصیل بیان می شود.پرگاس صنعت قصد داره در این مقاله شما را همراهی کند.

 

انواع آلودگی کارخانجات و مراکز صنعتی

نظافت صنعتی کارخانهکارخانجات و مراکز صنعتی متعددی در کشورمان مشغول به فعالیت می باشند. با توجه به حرفه و تولیدات خود، آلاینده ها و آلودگی های بسیاری را به همراه دارند. از آنجایی که نمی توان در هنگام تولید آلودگی هایی مانند چربی روغن آن را به طور کامل حذف نمود. نیاز است تا با استفاده از روش نظافت صنعتی کارخانه، آنها را تمیز کرد. همچنین وجود گرد و خاک در بخش تولیدات و بخش منابع انسانی، تهدیدی جدی برای حفظ کیفیت محصولات و سلامت افراد محسوب می شود. یکی از صنایع فعال در جهان، صنایع غذا و دارو می باشد. قطعا در این صنایع نیز استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی کارخانجات امری ضروری می باشد. زیرا در صورت ورود آلودگی به هر کدام از تولیدات این کارخانجات، امکان دارد جان بسیاری از انسان ها به خطر بیافتد. بعنوان نمونه دیگر، در صنعت ساختمان سازی و تولید تیرآهن و میلگردها یکی از عمده ترین ضایعات براده آهن می باشد. با استفاده از دستگاه های صنعتی به روش نظافت صنعتی کارخانه، می توان به راحتی آنها را تمیز نمود. همچنین براده چوب از دیگر آلودگی های صنعتی است که، در صنعت چوب بسیار یافت می شود. از دیگر صنایع پر کاربرد، صنعت تولید کاغذ و مقوا می باشد. در این صنعت نیز به طبع آلودگی های صنعتی بسیاری مانند خمیر کاغذ و یا اضافه های کاغذ وجود دارد. که با استفاده از خدمات نظافت صنعتی کارخانجات می توان به راحتی از خطرات آن ها در امان ماند.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :راهنمای نظافت محل کار و محیط اداری

اهمیت نظافت صنعتی کارخانه های تولیدی

اهمیت نظافت صنعتی کارخانهجلوگیری از هدر رفتن مواد قابل بازیابی یکی از اصلی ترین دلایل اهمیت نظافت صنعتی کارخانه ها محسوب   می شود. از طرفی در کارخانجات تولیدی در صورتی که مواد بازیافتی وجود داشته باشد. می توان آنها را یافت و مجدد مورد استفاده قرار داد. همچنین جلوگیری از خرابی ماشین آلات و در نتیجه حذف هزینه های بیهوده نیز می تواند دلیل محکمی برای اثبات، اهمیت خدمات نظافت صنعتی کارخانجات به شمار رود. زیرا در صورت وجود آلاینده ها و آلودگی های صنعتی درون ماشین آلات، فشار زیادی روی آنها وارد می شود و در نهایت موجب خرابی آنها می گردد. در این صورت علاوه بر نظافت صنعتی کارخانه، ملزم به پرداخت هزینه تعمیر ماشین آلات نیز می شوید. به طور کلی استفاده از روش نظافت صنعتی کارخانه ، می تواند علاوه بر موارد بالا موجب افزایش بازدهی تولیدات نیز شود. حفظ سلامت کارکنان، حفظ سلامت ماشین آلات، یافتن و استفاده نمودن از مواد بازیافتی همگی از مواردی هستند، که موجب بالا رفتن بازدهی کارخانجات تولیدی می گردند.

بخش های نظافت صنعتی کارخانه

خدمات نظافتی در صنایع شامل طیف گسترده ای از وظایف در جهت حفظ تمیزی و زیبایی ظاهر شرکت و حتی محیط زیست هستند. شرکت های معتبر در زمینه نظافت صنعتی با برخورداری از پرسنل مجرب و کارشناسان فنی با تجربه، مشاوره و خدمات و تجهیزات مرتبط را برای انجام فرآیند های نظافتی روزانه انبار ها و سایر بخش های کارخانجات ارائه می دهند. به طور کلی تمامی بخش های یک کارخانه صنعتی، نیاز به نظافت دارند. که از مهم ترین آنها می توان به سالن های تولید اشاره نمود. همچنین نظافت بخش های دیگری مانند انبارها، آزمایشگاه کارخانجاتی تولیدی، ماشین آلات مورد استفاده در کارخانجاتی صنعتی و محوطه یک کارخانه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار   می باشد.

نظافت صنعتی کارخانه با استفاده از واترجت صنعتی
نظافت صنعتی با استفاده از واترجت صنعتی

انواع دستگاه نظافت صنعتی کارخانه

در بخش های صنعتی وسعت محیط زیاد بوده و تاسیسات و تجهیزات متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. نظافت این محیط های وسیع، تجهیزات و ماشین آلات با استفاده از روش های سنتی دشوار و تقریبا غیر ممکن است. به همین جهت استفاده از تجهیزات نظافتی مکانیزه برای انجام خدمات نظافت صنعتی ارجحیت دارد. این تجهیزات زمان نظافت و شستشوی سطوح کف و سایر سطوح را کاهش داده و کیفیتی بسیار عالی ارائه می دهند. پر کاربرد ترین این تجهیزات شامل اسکرابر یا کفشوی، جاروبرقی ، واترجت و سویپر صنعتی می شوند. سویپر ها به کمک برس های نظافتی و مخازن بزرگ برای نظافت محوطه ها، سالن های وسیع و انبار ها کاربرد دارند. اسکرابر ها به کمک آب و سامانه برس زنی برای شستن کفپوش انبار ها، سالن های تولید استفاده می شود. واترجت یا کارواش صنعتی از آب پر فشار برای حذف آلودگی از روی سطح کف‌، دیوار ها و تجهیزات و ماشین آلات و جاروبرقی برای نظافت سطوح، جمع آوری غبار، مکش مایعات و جامدات و کاربرد های دیگر در محیط های صنعتی بکار می آیند. که از  مهم ترین آن ها می توان به دستگاه های زیر اشاره نمود:

مزایای نظافت صنعتی کارخانه با اسکرابراسکرابر

اسکرابر برای شستشو و خشک کردن همزمان زمین مورد استفاده قرار می گیرد. کفشوی صنعتی یکی از بهترین گزینه های شست و شوی کف کارخانجات می باشد. زیرا به سادگی می تواند سطوح مختلف زمین را تمیز نماید. انواع دستگاه اسکرابر سخت کار برای شستن کف سالن تولید، انبار قطعات و سایر سطوح کف سخت مناسب است.

سوییپر صنعتی

از دیگر دستگاه های صنعتی به منظور نظافت صنعتی کارخانه ها می باشد. از سوییپر صنعتی برای جمع آوری آلودگی های سطوح کف کارخانه استفاده می شود. این دستگاه در صنایع بیشتر در مدل های دیزلی و بنزینی مورد استفاده قرار می گیرد. سوییپر ها در دو نوع دستی و سر نشین دار طراحی و تولید می شوند. نوع دستی سوییپر برای بخش های کوچک و کم وسعت و از نوع سر نشین دار آن، برای نظافت فضاهای بزرگ و محوطه های بیرونی یا انبار ها استفاده می شود.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :نظافت و شستشو با تجهیزات نظافت صنعتی

واتر جت صنعتی

نظافت صنعتی کارخانه با واترجتواترجت صنعتی برای شستشوی انواع سطوح کف و تجهیزات و قطعات مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه معمولا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. از بارز ترین ویژگی های این دستگاه، در تجهیزات نظافت صنعتی کارخانجات می توان به صرفه اقتصادی آن و حذف میکروب ها از روی سطوح اشاره نمود. همچنین از این دستگاه می توان برای تمیز کردن سطوح ماشین آلات و قطعات صنعتی نیز استفاده نمود. شستن مخازن، لوله ها، تجهیزات، مبدل های حرارتی و … از دیگر کاربرد های دستگاه کارواش صنعتی در کارخانجات می باشد.

جاروبرقی صنعتی

از دستگاه جاروبرقی صنعتی برای جمع آوری ضایعات و پسماندها و بازیابی مواد قابل بازیافت، استفاده می شود. این دستگاه در مدل های مختلف با مکش بسیار قوی، قابلیت حذف گرد و خاک و حتی آب را از روی سطوح دارد. از مکنده های صنعتی آب و خاک برای مکش روغن و سایر مایعات در کارخانجات استفاده نمود. جاروبرقی ها در مدل های مختلف در کارخانجات دارای کاربرد های دیگری مانند انتقال مواد از جایی به جای دیگر، جمع آوری مواد انفجاری و می باشد.

ملزومات نظافت صنعتی

خدمات نظافت صنعتی کارخانجات به معنای خدمات نظافتی مخصوص تاسیسات صنعتی مانند کارخانجات، بخش های تولیدی، ساختمان ها، انبار ها و نیروگاه ها می باشد. تولید محصولات بصورت شبانه روزی یا نگهداری کالا ها در این بخش ها، تردد بالا و شلوغی محیط باعث شده تا نظافت صنعتی مداوم با استفاده از ابزار ها و تکنیک های مخصوص ضرورت داشته باشد. خاک و زباله به سرعت در کارخانجات تجمع یافته و حذف آنها برای جلوگیری از آسیب به کارگران و تجهیزات گران قیمت اهمیت دارد. شرکت های ارائه دهنده خدمات نظافت صنعتی کارخانجات و تجهیزات آن برای ایجاد یک محیط صنعتی تمیز و بکر آماده ارائه برنامه های نظافتی دقیق و انعطاف پذیر هستند. در این مقاله به این برنامه ها و مباحث پیرامون خدمات نظافت صنعتی پرداخته می شود. خدمات نظافت صنعتی کارخانه در درجه اول باید وقفه ای در فرآیند تولید ایجاد نکند. همچنین برنامه نظافتی و تجهیزات مورد استفاده باید تسریع کننده فرآیند و کارآمد باشند. برای اینکار باید از تجهیزات نظافتی تخصصی مانند اسکرابر صنعتی ، سوییپر ، واترجت و جاروبرقی صنعتی برای تمیز کردن اصولی سطوح مختلف بهره برد.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :همه چیز درباره ی دستگاه واترجت

برخی از امور خدماتی نظافت در صنایع

نظافت صنعتی شامل بخش های مختلفی از جمله نظافت و شستشوی سطوح کف می شود. شستشو و نظافت تجهیزات و ماشین آلات، تمیز کردن شیشه ها و پنجره ها، شستن قطعات، مخازن و لوله ها، تمیز کردن سرویس های بهداشتی از دیگر بخش های نظافت صنعتی هستند.

خدمات نظافت صنعتی کارخانه با استفاده از اسکرابر
خدمات نظافت صنعتی با استفاده از اسکرابر

رسالت نظافت صنعتی کارخانه، ایمنی و بهره وری

فرآیند های نظافت صنعتی در تاسیسات پر خطر یک کار چالش برانگیز است. در این صنایع استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی باعث افزایش سطح ایمنی محیط می شود. مثلا در برخی محیط ها ممکن است تجمع گرد و غبار باعث انفجار گردد. با استفاده از جاروبرقی صنعتی مخصوص می توان از این خطرات جلوگیری نمود. همچنین نظافت صنعتی اصولی باعث افزایش بهره وری در محیط کار می شود. مثلا نظافت منظم سطوح ماشین آلات با مکنده صنعتی باعث افزایش بازدهی دستگاه و بهره وری بیشتر تولید می گردد. بطور کلی حفظ محیط کاری تمیز و ایمن برای نیروی های کار و افزایش ایمنی محیط کار در کارخانجات صنعتی مورد توجه است. طبق تحقیقات بدست آمده حدود ۷۰ درصد کارکنان در بخش های تولیدی اعتقاد دارند که بهره وری عملیاتی به شدت بر روی بازدهی آنها موثر است. در حدود ۹۵ درصد نیروی های کار نیز معتقدند محیط بدون ریسک و تمیز بر روی سلامت و شادابی آنها تاثیر می گذارد.

چه شرکت هایی به خدمات نظافت صنعتی کارخانه نیاز دارند؟

به طور کلی تمامی کارخانجات، انبارها، بخش های تولیدی مانند صنایع غذایی، دارویی، صنایع نفت و گاز، مراکز تولید انواع کالا ها و محصولات و بخش های نگهداری کالا به خدمات نظافت صنعتی نیاز دارند. به طور کلی استفاده از روش نظافت صنعتی کارخانه ها می توانند نتایج مثبت بسیاری داشته باشند. که از مهم ترین آنها می توان به افزایش ایمنی محیط، ارتقای سطح بهداشت محیط، حفظ سلامت کارکنان، تولید محصولات با کیفیت، ارتقای عملکرد ها و کارکرد بهینه ماشین آلات اشاره نمود.

امیدوارم از این مقاله بهره کافی را برده باشید . اگر سوال انتقاد و یا پیشنهاد دارید میتونید در بخش دیدگاه پرگاس صنعت مطرح کنید . شرکت پرگاس صنعت همواره به دنبال ارائه محصولات با کیفیت و تضمین دار می باشد . اگر به دنبال تضمین و خدمات پس از فروش هستید پیشنهاد میکنم از فروشگاه پرگاس صنعت دیدن فرمایید همچنین اگر به دنبال خدمات پس از فروش در زمینه تجهیزات صنعتی , تجهیزات بیمارستانی و یا تجهیزات ورزشی هستید حتما با کارشناسان فروش پرگاس صنعت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *