مقالات

آشنایی با انواع فیلتر جاروبرقی صنعتی

آشنایی با انواع فیلتر جاروبرقی صنعتی

دستگاه جاروبرقی صنعتی، به منظور جمع آوری زباله، گرد و غبار، انتقال مواد، مکش مایعات سنگین و چگال مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین اجزا در دستگاه های جاروبرقی صنعتی و خانگی که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت نظافت دارد نوع فیلتر می باشد.پرگاس صنعت قصد داره در این مقاله شما را همراهی کند.

آشنایی با عملکرد دستگاه جاروبرقی

دسگاه های جاروبرقی در رده خانگی، تجاری و صنعتی تولید می شوند و تمامی آن ها دارای چند بخش اصلی مثل موتور، پمپ مکش و فیلتر هستند. به طور کلی موتور و پمپ دستگاه جاروبرقی صنعتی نسبت به مدل های تجاری و خانگی دارای قدرت بالاتری هستند. فیلتر جاروبرقی صنعتی یکی دیگر از بخش های مهم این دستگاه است که وظیفه به دام اندازی ذرات ریز و جلوگیری از بازگشت دوباره آن ها به محیط را بر عهده دارد. عملیات مکش توسط دستگاه جاروبرقی ابتدا با مکش گرد و غبار و هوا به داخل انجام می گیرد. سپس خاک و زباله های درشت به مخزن انتقال می یابند.  فیلتراسیون فرآیندی مکانیکی است که یک مانع فیزیکی در مکنده تعبیه می شود که همانند یک سد عمل نموده و ذرات را به دام می اندازد. فیلتر جاروبرقی صنعتی غالباً از جنس پلی استر یا سلولوز است که جریان هوای خروجی مکنده از آن عبور کرده و هوای بازگشتی به محیط تمیز می شود.

اهمیت نظافت سیستم فیلتر جاروبرقی صنعتی

سیستم فیلتراسیون یکی از مهم ترین بخش های همه دستگاه های جاروبرقی خانگی، تجاری، نیمه صنعتی و جاروبرقی صنعتی به شمار می آید که بدون آن نظافت صحیح و کارآمد غیر ممکن خواهد بود در جاروبرقی های صنعتی مدل‌های مختلف سیستم فیلتراسیون وجود دارد که با توجه به نوع مکنده و مواد انتخاب می شوند. وجود فیلتر متناسب با نوع آلودگی باعث بالا رفتن بهره‌وری عملکرد جاروبرقی صنعتی می‌شود. از این رو آشنایی با انواع فیلتر جاروبرقی صنعتی و نحوه نظافت آن اهمیت زیادی دارد.

اهمیت نظافت سیستم فیلتراسیون دستگاه جاروبرقی صنعتی

انواع فیلتر دستگاه جاروبرقی صنعتی

معمولا جنس فیلتر مکنده صنعتی سلولزی یا پلی استری می باشد. فیلتر سلولزی زرد رنگ و ارزان قیمت و فیلتر پلی استری سفید رنگ و مقاوم تر است. به طور کلی جنس فیلتر تاثیر بسیار در طول عمر آن تاثیر داشته و با به کارگیری مواد مرغوب و مقاوم در فیلتر می تواند نیاز به تعویض آن را کاهش دهد. فیلتر ها از نظر ساختار به چند دسته پاکتی، کیسه ای، ستاره ای و کارتریجی تقسیم می شوند.

فیلتر پاکتی

فیلتر پاکتی ساده ترین و پر استفاده ترین نوع فیلتر در دستگاه جاروبرقی های تجاری و خانگی می باشد. این فیلتر ها قابل نظافت نبوده و بعد از پر شدن، باید با پاکتی جدید جایگزین شوند.

فیلتر کیسه ای

فیلتر کیسه ای در جاروبرقی های رده تجاری و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلتر به شکل یک کیسه بزرگ است که دارای منافذی برای عبور هوا می باشد. این فیلتر پلی استری از طریق کمپرسور هوا نظافت می شود.

فیلتر ستاره ای

فیلتر ستاره ای ساختار منسجمی دارد و با مساحت بالا در ساختار مکنده صنعتی استفاده می شود. نظافت این فیلتر پلی استری از طریق کمپرسور هوا یا به روش تکاننده دستی نظافت می شود.

فیلتر کارتریجی

فیلتر کارتریجی در جنس های پلی استری یا سلولزی تولید می شود و در ساختار دستگاه جاروبرقی صنعتی وجود دارد. نظافت این فیلتر به کمک سیستم تکاننده دستی یا  ایجاد جریان هوای معکوس امکان پذیر است.

فیلتر کارتریجی

عواملی تاثیرگذار بر عملکرد فیلتر جاروبرقی صنعتی

انواع فیلتر جاروبرقی صنعتی متناسب با کاربرد خود در یکسری ویژگی های ساختاری متفاوت هستند.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :جاروبرقی صنعتی چیست و چگونه کار میکند؟

ابعاد یا اندازه ذرات

با کوچک تر شدن اندازه ذرات فیلتر قوی تری لازم خواهد بود زیرا فیلتر خلل و فرج بسیار زیادی دارد و ذرات بسیار ریز به راحتی می توانند به منافذ آن نفوذ کنند. بر همین اساس با در نظر گرفتن ابعاد ذرات فیلتر جارو برقی صنعتی به سه دسته طبقه بندی می شود:

  • فیلتر کلاس L :

فیلتر کلاس L ذراتی به کوچکی ۳ میکرون را فیلتر می کنند و به عنوان فیلتر اصلی بر روی دستگاه های مکنده صنعتی نصب می گردند.

  • فیلتر کلاس M :

این رده از فیلترها که فیلتر اصلی مکنده هستند، دارای قابلیت به دام انداختن ذراتی با ابعاد یک میکرون می باشند.

  • فیلتر کلاس H :

فیلتر هپا یا کلاس H به عنوان فیلتر ایمنی بر روی دستگاه های جاروبرقی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و از فیلتر سازی ذراتی به کوچکی ۰.۳ میکرون برخوردار است. به طور معمول این فیلتر در شرایطی به کار می رود که مواد بسیار ریز و پودری جمع آوری می شود.

سرعت هوا

سرعت مکش یکی از شاخصه های اصلی همه دستگاه های جاروبرقی صنعتی می باشد که ذرات مکش شده با آن سرعت درون لوله مکنده جا به جا می شوند. ذراتی که سرعت بالایی داشته باشند قادر خواهند بود از سطح فیلتر عبور و به منافذ آن نفوذ کنند و ذراتی با سرعت کمتر در سطح فیلتر باقی می مانند. در برخی از دستگاه های جارو برقی صنعتی از سیستم سایکلون بهره گیری شده که در هنگام ورود ذرات به مکنده با ایجاد جریان گردابی پیش از آن که با فیلتر تماس پیدا کنند، از سرعت آن ها می کاهد و در نتیجه آن بازدهی فیلتر و طول عمر آن افزایش می یابد.

تاثیر سرعت مکش جاروبرقی بر عملکرد فیلتر

فشار هوای وارد بر فیلتر

مساحت فیلتر و حجم هوای وارد شده بر آن، بر کارایی و بازدهی فیلتر تأثیر به سزایی دارد. هر چه فیلتر مکنده صنعتی از مساحت بالاتری برخوردار باشد از فشار هوای وارد بر آن کاسته شده و در نتیجه بازدهی سیستم فیلتراسیون افزایش می یابد. از طرف دیگر بالا بودن سطح مقطع فیلتر سبب می گردد سطح بیشتری برای به دام انداختن ذرات در اختیار باشد که احتمال گرفتگی فیلتر نیز کمتر خواهد شد. فیلترهایی با سطح مقطع پایین انسداد زود هنگام و طول عمر کمی دارند و ذرات به عمق منافذ آن راه پیدا می کنند. به همین منظور دستگاه های جاروبرقی صنعتی به فیلترهایی کارآمد با سطح مقطع بالا مجهز هستند تا نسبت هوا به سطح مقطع کاهش یافته و عملکرد بهینه سیستم فیلتر جاروبرقی صنعتی فراهم آید.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :نظافت صنعتی با فیلتر هپا چگونه است؟

مدت زمان عملکرد

پس از گذشت مدت زمانی آلودگی ها بر روی سطح فیلتر انباشته می شوند و در منافذ آن باقی می مانند. این پدیده سبب گرفتگی فیلتر و افت بازدهی مکنده گردیده زیرا دیگر جریان هوایی وجود ندارد که آلاینده ها را از جای بلند کند. جهت جلوگیری از گرفتگی فیلتر مکنده ها به سیستم نظافت سر خود تجهیز شده اند که با استفاده از آن ها نظافت فیلتر جاروبرقی صنعتی انجام گرفته و ذرات چسبیده به آن جدا می شوند.

نظافت انواع فیلتراسیون دستگاه جاروبرقی صنعتی

انواع  فیلتر جاروبرقی صنعتی ممکن است بعد از مدتی استفاده، دچار گرفتگی شده و نیازمند نظافت یا تعویض باشند. بعضی از فیلتر ها یکبار مصرف بوده و می بایست تعویض شوند. بعضی دیگر نیز به روش های مختلف نظافت شده و چند بار دیگر قابل استفاده هستند. فیلتر هایی که قابل نظافت می باشند، بعد از مدتی استفاده و نظافت مجدد، دچار گرفتگی کامل شده و بایستی تعویض گردند. انواع فیلتر جاروبرقی صنعتی از نظر نوع نظافت به ۳ دسته تقسیم می شوند.

نظافت انواع مختلف فیلتر جاروبرقی

نظافت دستی

جاروبرقی تجاری و خانگی دارای فیلتر کیسه ای جداشدنی هستند. این فیلتر بعد از گرفتگی و پر شدن، توسط کاربر از دستگاه خارج شده و در سطل زباله تخلیه می گردد. توجه به تناسب فیلتر با مدل جاروبرقی برای تهیه فیلتر مناسب ضروری است.
مطالب پیشنهادی پرگاس صنعت :جاروبرقی آب و خاک و نظافت انواع سطوح

نظافت با تکاننده دستی یا اتوماتیک

در مدل هایی از جاروبرقی، سیستم نظافت فیلتر از نوع تکاننده می باشد. در این سیستم کاربر با تکان دادن یک اهرم ( سیستم دستی) یا فشار دادن کلید لرزاننده فیلتر ( اتوماتیک) ، فیلتر را نظافت می نماید. تکان خوردن فیلتر باعث جدا شدن ذرات و تخلیه آن ها به داخل مخزن زباله می گردد. این نوع سیستم نظافتی عموما در دستگاه های جارو برقی صنعتی و تجاری به کارگرفته می شود.

جریان هوای معکوس

در مدل هایی از مکنده صنعتی، از سیستم جریان هوای معکوس برای نظافت فیلتر بهره برده می شود. در این سیستم با ایجاد خلا در مخزن دستگاه درپوش های واحد سیستم فیلتراسیون بسته می شود، سپس با ورود حجم بالایی هوا درجهت مخالف به داخل مخزن به دلیل اختلاف فشار ایجاد شده و خلا موجود در مخزن آلودگی ها از فیلتر جدا می شوند. در این روش هیچ گونه انرژی از کاربر گرفته نشده و از این رو برای نظافت فیلتر در مکنده های صنعتی بزرگ بسیار مناسب می باشد.

فیلتر اولیه و ثانویه مکنده

بطور کلی در یک مکنده صنعتی از دو یا چند فیلتر استفاده می شود. یک فیلتر بعنوان فیلتر اصلی عمل می کند و دیگر فیلتر ها به موازات فیلتر اصلی قرار می گیرند. این فیلتر ها اکثرا سیستم فیلتراسیون قوی تری نسبت به فیلتر اولیه دارند و بعنوان فیلتر ثانویه شناخته می شوند. البته فیلتر اولیه و ثانویه می توانند مثل هم باشند و سطح و قدرت فیلتراسیون دستگاه جاروبرقی صنعتی را افزایش دهند. فیلتر هپا با قدرت جذب بالا در به دام انداختن ذرات در حد میکرون یکی از بهترین و کاربردی ترین فیلتر های ثانویه در محیط های صنعتی به حساب می آید.

امیدوارم از این مقاله بهره کافی را برده باشید . اگر سوال انتقاد و یا پیشنهاد دارید میتونید در بخش دیدگاه پرگاس صنعت مطرح کنید . شرکت پرگاس صنعت همواره به دنبال ارائه محصولات با کیفیت و تضمین دار می باشد . اگر به دنبال تضمین و خدمات پس از فروش هستید پیشنهاد میکنم از فروشگاه پرگاس صنعت دیدن فرمایید همچنین اگر به دنبال خدمات پس از فروش در زمینه تجهیزات صنعتی , تجهیزات بیمارستانی و یا تجهیزات ورزشی هستید حتما با کارشناسان فروش پرگاس صنعت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *